Allmän information
Anslagstavla
Föreningens egen anslagstavla finns uppsatt vid infarten till området. Där sätts viss föreningsinformation upp. Tavlan är öppen för egna meddelanden från föreningens medlemmar.
Anticimex
Föreningens hus är försäkrade av Brandkontoret. I försäkringen ingår skydd mot ohyra genom Anticimex. Medlem i föreningen kan ringa Anticimex på telefon 075-245 10 00 om hjälp behövs mot skadedjur. Uppge försäkringsnummer 111651. Ingen självrisk utgår.
Beredskap
På Vallentuna kommuns hemsida kan du läsa viktig information och få tips om vad du ska göra vid eventuellt strömavbrott, om vattnet föreorenas/försvinner etc.
MSB har viktig information till privatpersoner om din hemberedskap när det gäller mat, vatten, värme etc vid en kris.
Desto bättre förberedd du är desto bättre kan du klara av en kris om det skulle inträffa.
Bostadsrättsförsäkring
Alla är skyldiga att ha en bostadsrättsförsäkring som komplement till hemförsäkringen.
Brandvarnare och brandskydd
Varje hushåll ska vara utrustat med brandvarnare. Minst en per våningsplan. Vi rekommenderar även att alla har en brandsläckare samt brandfilt. Som boende är du ansvarig att byta batteri och testa brandvarnaren regelbundet.
Saknas brandvarnare kontakta styrelsen så förser vi Er med det.
Varje hushåll har fått broschyren "Skydda dig mot brand hemma".
Läs igenom broschyren för att ta del av viktig information kring brandsäkerhet.
Bredband, telefoni och TV
Bredband och TV
Bredband samt telefoni ingår i månadsavgiften och levereras av Ownit samt Telenor.
I vårt avtal med Ownit ingår 1000/1000 Mbit/s.
Bredband:
Under trappan sitter en fiberbox och router.
Routern tillhör föreningen och får ej tas med vid flytt från fastigheten.
Skulle routern tas med blir du återbetalningsskyldig för en ny.
Eventuellt byte eller reparation bekostas av lägenhetsinnehavaren.
Vill du använda din egen router eller mesh-nätverk går det bra förutsatt att du sparar föreningens router så den kan installeras om så behövs.
För att läsa mer om routern, gå in på Ownits hemsida.
Vid problem med bredband, kontakta Ownits kundtjänst.
TV:
Digital-TV levereras av Telenor, i vårt avtal ingår TV-bas.
För mer information om vilka kanaler som ingår besök Telenors hemsida.
Vid problem med TV, kontakta Telenors kundservice.
Brevlåda
Föreningens adress:
BRF Gläntastigen
Gläntastigen 19-149
186 53 VALLENTUNA
Styrelsen kontaktas helst via mail.
Container
I samband med vår- och höststädning beställer föreningen en sopcontainer.
Efter städningens slut är det fritt fram för oss medlemmar att utnyttja den. Dock inte för miljöfarligt avfall. Exempel på vad som INTE får kastas i containern är:
- Tryckimpregnerat virke (trallvirke)
- Bildäck
- Färg, olja, batterier
Se skyltningen på sopcontainern vad som gäller.
Dörrar
Byte av ytterdörr, förrådsdörr, tvättstugedörr och altandörr ombesörjes och bekostas av den boende. Dörrarna skall vara vita.
Elcentral och Elmätare
Elcentralen sitter i förrådet under trappan i varje hushåll. Skulle ett fel uppstå eller att du är i behov av att byta din elcentral är det en kostnad du som medlem står för själv. Föreningen ansvarar inte för elcentralen i fastigheten.
Elmätarna sitter i ett grått elskåp bredvid förrådsdörren. Elskåpet är gemensamt för två hushåll, det vill säga antingen har du eller din granne ett. Elskåpet ansvarar föreningen för, vid eventuellt fel kontakta styrelsen.
Ekonomi
SBC sköter föreningens löpande ekonomiska förvaltning. Kundtjänst 0771-722 722. Du kan även logga in på SBC Hemma för att ta del av information, hyresavier, årsredovisning etc.
Övriga frågor om föreningens ekonomi svarar styrelsen på.
Alla boende i Gläntastigens bostadsrättsförening är varmt välkomna att gå med i vår Facebookgrupp; Gläntastigen Brf.
Fasad
Föreningen ansvarar enligt beslut för all målning av fasaderna. Dock inte de delar som varje medlem själv byggt till, som till exempel extra staket, farstukvist, utbyggnad eller inglasad altan.
Färgkoder
Rosa: NCS3020-Y60R
Gul: NCS1030-Y20R
Vit: NCS0603-G80Y
Rödbrun skorstensfärg: NCS5524-Y16R
Föreningsstugan
Vid vändplanen finns föreningens enda gemensamma lokal. Här kan alla medlemmar låna stege, röjsåg, grill, termosar, bord (finns 3 st) och stolar (finns 10 st) skottkärror och diverse trädgårdsverktyg. Glöm inte att lämna tillbaka det du lånar.
Här förvaras också vårt arkiv, flaggor samt föreningens övriga inventarier. Nyckel finns för närvarande i hus 41, 63, 113, 125, 129, 147.
Föreningsstämma
Föreningen har ordinarie föreningsstämma i juni varje år. Då väljs styrelse, revisorer samt valberedning. Har du några förslag till ledamöter kan du lämna dem till valberedningen.
Vid föreningsstämman redogörs också för föreningens ekonomi. Motioner till stämman ska lämnas in i god tid till styrelsen, helst 4 veckor innan stämman.
Försäljning
I samband med en försäljning av din bostadsrätt ska följande lämnas över till den nya ägaren:
• Eventuella beslut från föreningens styrelse
• Eventuella byggnadslov
• Eventuella kvalitetsintyg (våtrumscertifikat) på fuktspärr i renoverade våtutrymmen
Krypgrund
Krypgrunden under huset bör kontrolleras regelbundet, eftersom vatten- och avloppsledningar går där. Öppna luckan i förrådet under trappan och lys runt med en ficklampa för att upptäcka eventuella läckage.
Laddbox/Elbilsladdare
Läs under ordningsregler.
Lekplats
Inom föreningen finns en separat sandlåda och en större lekplats med både sandlåda, gungor och rutschbana.
Ett lekplank finns också för att kunna sparka boll mot. Det är inte tillåtet att använda omgivande staket som bollplank.
En vädjan från våra medlemmar som bor vid lekparken är att inget bollspel sker innan kl.10 eller efter kl.20
med hänsyn till våra grannar.
Vid frågor och felanmälan kontakta styrelsen: brfglantastigen@gmail.com
Månadsavgift
I månadsavgiften ingår TV + bredband (1000/1000 Mbit). Den är obligatorisk för alla hushåll.
Områdesstädning
Föreningens område städas vid den gemensamma vårstädningen i april/maj och höststädningen i oktober. Självfallet hjälps vi alla åt.
Förslag på städinsatser eller underhåll lämnas till styrelsen via mail.
Pantsättning
Om du pantsätter bostadsrätten som säkerhet för lån skall dokumenten från banken skickas till SBC, som noterar i lägenhetsförteckningen att bostaden är pantsatt.
SBC
Kundnummer 3181
Box 266
851 02 Sundsvall
Radon
Radonmätning har skett i samtliga fastigheter under 2023.
Sophämtning
Sophämtning utförs på torsdagar i vårt område. Var och en ansvarar för sina egna kostnader och att sopkärlen placeras vid gatan.
PreZero ansvarar för sophämtningen och kontaktas via mail: vallentuna.se@prezero.com
Tänk på att det fr.o.m. 1:a januari 2024 är obligatoriskt att sortera matavfallet (bruna kärlet) och utebliven sortering kan resultera i högre avgift. Läs mer om kommunens avfallstaxa här.
Läs mer om matavfallsinsamlingen här.
Vid annat avfall hänvisar vi till Hagby i Täby eller Vallentuna Returpark. Se öppettider och mer info på respektive hemsida.
Stege
Föreningen har en stege (3-delad) som finns för utlåning hängandes på föreningsstugan. För att få koden till låset som stegen är fastsatt med, kontakta någon i styrelsen.
Styrelseprotokoll
Alla styrelsemöten protokollförs. Dessa protokoll är ej offentliga.
Tillträde för styrelsen
Varje medlem är skyldig att ge styrelsen tillträde till lägenheten för tillsyn, reparation etc.
Underhåll
Viktiga underhållspunkter:
• Lufta elementen regelbundet.
• Rengör de två luftfiltren varannan månad (ett ovanpå pannan och ett i klädkammaren).
• Rengör väggventilerna (ca 2 gånger/år)
• Rengör köksfläkt samt filtret vid behov. Mycket fett i filtret kan öka risken för brand.
• Kontrollera manometertrycket, som ska ligga på mellan 0,5-1,5 bar (ca 2 gånger/år)
• Olja årligen de båda altandörrarna i tvättstugan och vardagsrummet, t.ex. med 5:56 W40- eller vanlig symaskinsolja. Använd samma typ av olja varje gång för att undvika problem.
Uppfart
Om så kallde potthål uppstår är det upp till dig som medlem att laga detta. Är det små potthål finns reparationsasfalt i boden att hämta och asfaltstamp att låna för bästa resultat.
Är det större hål/fyllningar rekommenderas att den boende köper en egen hink. Finns att köpa på de flesta byggvaruhus.
Har du som medlem tänkt grusa din uppfart, lägga stenplattor etc är detta något du bekostar själv.
Vatten
Det finns två vattenmätare i området och föreningen står för kostnaden. Därför är det viktigt att alla tänker på vår gemensamma ekonomi och inte slösar med vattnet. Ett enkelt sätt att spara på både föreningens ekonomi och vår miljö är att använda regnvatten till bevattning av rabatter, växter, odlingar etc. En vattentunna (hink/vattenkanna) kan ställas under stupröret och samlar enkelt upp regnvattnet.
Skulle en olycka/kris uppstå där det krävs att inkommande vatten stängs av utanför byggnaden finns en avstängning för områdets inkommande vatten hos Leif Linnarsson i hus #137. Detta låsta utrymme finns på utsidan av förrådet varpå en nyckel krävs för att få åtkomst till ventilerna. Nyckel finns i föreningsboden eller hos Leif Linnarsson.
Vattenutkastare
Samtliga fastigheter har en vattenutkastare installerad på fasaden. Föreningen står för kostnaden om en ny behövs installeras, du som medlem står för kostnaden för eventuell installation.
Vårdplikt
Av bostadsrättslagen följer att varje medlem ska hålla sin lägenhet i gott skick. Det innebär att du själv ska svara för tapetsering, invändig målning, golvbehandling, byte av vitvaror m.m. Detta gäller även för det skötselområde som tillhör lägenheten.
Våtutrymmen
Vid renovering av våtutrymmen kräver föreningen ett s.k. kvalitetsintyg på fuktspärren av försäkringsskäl. Kvalitetsintyg fås av fackman och ska sparas.
Värmepanna
Nya pannor installerades sommaren 2007 i alla hus. Vid frågor eller felanmälan kontakta i första hand Leif Linnarsson. Kan han inte åtgärda problemet så kontaktar du Maskiner i hus på tel. 070-725 61 61.
I uppvärmningssystemet ingår två filter, ett i pannan och ett i klädkammaren. Båda filtren behöver rengöras regelbundet, se punkten Underhåll. När de behöver bytas finns det nya i föreningsstugan. I uppvärmningssystemet ingår även en värmepump och en fläkt.
Fläkten i klädkammaren får inte stängas av!